Izstāde “Simbioze” Ogres Vēstures un mākslas muzejā29.09.2019.

Divu mākslinieču kopīgi veidota izstāde.

Sanri (Sandra Poplavska-Rimcāne) mani patīkami pārsteidza ar košajiem augu un ziedu gleznojumiem, kuros manāmi dominē dzelteni oranžā saules krāsa. Māksliniece vienkopus gleznā spējusi apvienot gan paviršus, notecējušus krāsu triepienus, gan smalki izstrādātus līniju rakstus. Manuprāt, skaisti, dekoratīvi darbi, kas lieliski iederētos plašā dzīvojamā telpā. Vismaz vasaras dvesma vienmēr būtu līdzās.

 

 

Savukārt Unas Guras bezformīgo, bet plastiki noapaļoto keramiku vieno kopīgs elements - pumpiņas.


Jūnija sākumā atpūtas parkā “Mežaparks” norisinājās otrais Starptautiskais trīsdimensiju mākslas festivāls “Rīgas ilūzijas”, kas ir vienīgais šāda veida festivāls Baltijā. Biju lasījusi, ka uz asfalta tiek gleznots ar lietus izturīgām krāsām, tāpēc nesteidzos. Apmeklēju parku, kad mēnesis jau bija pagājis.

Šie, manuprāt, labākie darbi.


Izstādē izvietotas planšetes ar latvisko rakstu un simbolu paraugiem un skaidrojumiem, tādejādi atklājot mūsu senču pasaules skatījumu un dzīves ritmu. Apskatāmi arī vairāki tautas tērpi un etnogrāfiskie priekšmeti.

Lielākā daļa izstādes eksponātu tika izrādīti dažādās Latvijas pilsētās jau sākot ar 2015. gadu.


Līdz dienai, kad aizgāju uz izstādes atklāšanu, par tāda mākslinieka eksistenci nebiju neko dzirdējusi. Savas dzīves laikā Voldemārs Jāņkalniņš (1914.-1990.) uzrīkoja tikai vienu personālizstādi, - būdams solīdā vecumā un tikai 3 gadus pirms nāves, t.i., 1987. gadā.

Voldemārs Jāņkalniņš Mākslas akadēmijā mācījies pie Vilhelma Purvīša, tāpēc daudzas sākotnējās viņa gleznas līdzinājušās skolotāja darbiem. Taču 50-tajos gados Voldemārā noticis kaut kāds lūzums, un visus savus iepriekšējo gadu darbus viņš izmantojis malkas vietā. No uguns liesmām ir paglābies tikai viens darbs, kas šobrīd atrodas Ogres muzeja krātuvē. Tas gleznots Ogrē un patiešām līdzinās Purvīša rokrakstam. Ogrē tapuši daudzi viņa darbi, jo, lai arī Voldemārs Jāņkalniņš dzimis Rīgā, savas vasaras viņš pavadījis tēva celtajā vasarnīcā Ogrē.

Mākslinieks gleznojis formālisma stilā, kam raksturīgs neatkarīgs redzējums un par galveno tiek izvirzīta forma.

Darbs, kas paglābts no uguns.

Pastaiga parkā. 1960. (LNMM krājums)


Mājas lapā ievietoti oriģināli autora darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Pieejamos rakstus, zīmējumus un fotogrāfijas  NEDRĪKST  PĀRPUBLICĒT.

© Sanita Nikitenko


Tumši pelēkās krāsas datumos ievietoti raksti.



pārdomas 

Jo lielāka ģimene, jo vairāk pienākumu attiecībā pret tuvajiem.