Uzdevums: Ietekmējoties no Roja Lihtenšteina darbiem, priekšmetus attēlot kubisma stilā.

 

 Klusās dabas objekti (1. variants) un skolēnu darbi:

 

 Klusās dabas objekti (2. variants) un skolēnu darbi:

 Vecums: 7. klase

 Darba ilgums: 3 - 4 mācību stundas

 Nepieciešamie materiāli: A3 formāta papīra lapa, grafīta zīmulis, dzēšgumija, eļļas pasteļkrītiņi, avīze darba galda noklāšanai.

 

 Metodiskie ieteikumi:

1. Daudziem skolēniem uzstādījuma zīmēšana sagādā grūtības. Lai nebūtu lieki jāuztraucas par gaismēnām, perspektīvu un priekšmetu savstarpējām proporcijām, kluso dabu var attēlot dekoratīvi, tas ir, kubisma stilā.

2. Ja klasē pieejams projektors, pirms stundas skolotāja internetā sameklē 8 vai 9 objektus saskanīgās krāsās un izkārto tos uz viena Powerpoint slaida.

1. variants - citrons, ģitāra, krūzīte, spuldze, vāze, vinila plate, rūtains ietinamais papīrs, notis.

2. variants - citrons, puravs, cepta ola, galds, augļu trauks, tējkanna, 3 dažādi foni.

3. Skolēniem jāiedomājas, ka katrs no dotajiem objektiem attēlots uz vienas kartītes. Tātad kopā ir 8 vai 9 kartītes. Katra kartīte ar šķērēm tiek sagriezta vairākās daļās. Dažas sagrieztās daļas tiek izsviestas atkritumu kastē, bet dažas daļas tiek uzliktas uz papīra lapas tā, lai savā starpā pārklātos. Skolotājas stāstījums būs labāk izprotams, ja nodemonstrēs Roja Lihtenšteina 1974. gadā gleznotos kubisma darbus.

4. Vispirms papīra lapa jāsadala 10 - 13 laukumos. Katrā laukumā ar grafīta zīmuli jāuzzīmē viena objekta daļa. Tā kā darbu paredzēts krāsot ar eļļas pasteļkrītiņiem, objekta daļas nevar zīmēt maziņas un smalkas kā gadījumā, ja krāsotu ar zīmuļiem. Kad kompozīcija gatava, ar zīmuli zīmētās līnijas jāpadzēš gaišākas, lai tās nespīdētu cauri pasteļkrītiņu klājumam.

5. Ar pasteļkrītiņiem jāizkrāso objektu daļas (vēlams patiesajās krāsās). Lai melnā krāsa nesasmērētu visu darbu, to ieteicams izmantot pašu pēdējo. Der atcerēties, ka vienu krāsu iespējams iepludināt citā krāsā. To var izdarīt ar pirkstu. Un vēl, ja vēlas kādu krāsu iegūt miglaināku un gaišāku, to pārklāj ar balto krītiņu.

6. Kad objekti izkrāsoti, krāso laukumu fonus. Lai darbs neizskatītos pārāk raibs, kā fona krāsas var izmantot arī objektu krāsas.

7. Ja vēlas, katru krāsu laukumu norobežo ar melnu kontūrlīniju. Tas gan būtu nepieciešams gadījumos, ja objekti saplūst viens ar otru un vizuāli nav “nolasāmi”.

Mājas lapā ievietoti oriģināli autora darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Pieejamos rakstus, zīmējumus un fotogrāfijas  NEDRĪKST  PĀRPUBLICĒT.

© Sanita Nikitenko