Nekorektā skolu salīdzināšana

Valsts izglītības satura centrs (VISC) publicējis šī gada centralizēto eksāmenu rezultātus. Tracina, ka medijos parādās maldinošas ziņas, nekorekti salīdzinot savā starpā skolas. Vienā maisā tiek bāztas tās, kurās eksāmenu kārto tikai daži skolēni un tās, kurās eksāmenu kārto vairāki desmiti vai pat vairāk kā simts skolēnu.

Piemēram, delfi.lv rakstā publicēts, ka “fizikā visaugstākie vidējie sasniegumi ir Daugavpils 10. vidusskolai, kur vienam skolēnam izdevies iegūt 91,2%”(šajā skolā fiziku kārtoja tikai viens skolēns). Tas nav korekti, jo Rīgas Valsts 1. ģimnāzijā fiziku kārtoja 41(!) skolēns un desmit no viņiem saņēma virs 90%. Pieļauju, ka kādam no šiem desmit bija vairāk par rakstā pieminētajiem 91,2%.

Vai arī cits piemērs no delfi.lv raksta, - “bioloģijā visaugstākie rezultāti šogad sasniegti Rudzātu vidusskolā, kur viens eksāmena kārtotājs ieguva 86,7%” (šajā skolā bioloģiju kārtoja tikai viens skolēns). Tā nav taisnība, jo vienīgais skolēns valstī, kas saņēma virs 90%, mācās Ventspils Valsts 1. ģimnāzijā. Protams, ka viņš uz kopējā procentu fona nebija redzams, jo šajā skolā eksāmenu kārtoja 17 skolēni, kuru vidējais vērtējums 61,6%.

 

Kārtīgi izpētīju VISC publicēto tabulu, īpašu uzmanību pievēršot eksaktajiem mācību priekšmetiem: matemātikai, ķīmijai, fizikai un bioloģijai, jo tie ir galvenie, kas liecina par izglītības līmeni. Visu četru mācību priekšmetu rezultātus dilstošā secībā sagrupēju atsevišķās tabulās, kas apskatāmas šeit.

Mājas lapā ievietoti oriģināli autores darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Rakstus, zīmējumus, idejas un fotogrāfijas nedrīkst pārpublicēt bez autores piekrišanas, kā arī nedrīkst izmantot komerciāliem mērķiem.

 

© Sanita Nikitenko