Ceļojuma plānošana

Iepriekš ar mašīnu nebiju braukusi tālāk par Lietuvu un Igauniju, jo, saudzējot bērnus, centos neizvēlēties maršrutus ar ilgstošām nīkšanas stundām transportā. Pie tam apzinājos, ka dodoties tālāk par Baltijas valstīm, ceļošana ieilgs, jo kā šoferis dienā varēšu nobraukt vien 500-600 km.

Tā kā pēdējo gadu laikā esam iemīļojuši kalnus, izvēle krita uz Polijas Tatriem, kas atrodas apmēram 1100 km attālumā no Rīgas. Ņemot vērā manus braukšanas tempus, četras dienas no ceļojuma bija jāatvēl braukšanai turp un atpakaļ. Līdz ar to vispirms saplānoju nakšņošanas vietas Polijā (skatīt karti zemāk):

1. nakts – Białystok (Belostoka);

2. nakts – Kraków (Krakova);

3.,4.,5. nakts – Zakopane;

6. nakts – Oswiecim (Aušvica);

7. nakts – Białystok  (Belostoka).

 

Kopumā ceļojumā astoņās dienās tika pieveikti 2500 km.

 

 

Auto satiksme

Šķērsojot Polijas robežu, redzama informācijas zīme ar atļautajiem braukšanas ātrumiem.

Tikai Polijā sapratu, ko nozīmē tranzīta valsts. Pa ceļu ar vienu braukšanas joslu katrā virzienā viena pēc otras veselām strīpām brauca mašīnas. Ar grūtībām bija iespējams iespraukties satiksmē no sānu ceļiem. Kur nu vēl kādu apdzīt.

Manuprāt, Polijas autovadītāji ir iecietīgāki par mūsējiem. Nemaz neizjutu stresu, atrodoties tik intensīvā satiksmē, kur viens aiz otra pacietīgi brauca pat ar ātrumu 50–70 km/h. Pie mums jau sen kāds steidzīgais adrenalīna cienītājs būtu mēģinājis apdzīt, izraisot bīstamas situācijas. Starpcitu, vienā apdzīvotā vietā, kur jābrauc uz 50 km/h, uz gājēju pārejas mani apdzina balts busiņš. Protams, no Latvijas.

Otrajā dienā nolēmu no Białystok līdz Kraków braukt caur Lublin pa mazākas nozīmes ceļu ar vienu braukšanas joslu katrā virzienā. Tie, kam nav pacietības, labāk šo ceļa posmu neizvēlēties, jo ceļš ir pašaurs (knapi ietilpst divi smagie) un vidējais braukšanas ātrums nedaudz pārsniedz 50 km/h. Viena aiz otras seko apdzīvotas vietas. Attālums starp tām, kurā var ieskrieties līdz 90 km/h, ir tikai daži kilometri. Gandrīz katrā otrā miestā uzstādīts radars. Par to gan iepriekš brīdina ar atbilstošu ceļa zīmi. Vismaz 8-10 vietās dežūrēja policija. Jārēķinās arī ar ilgstošu gaidīšanu ceļa remontu dēļ vai arī, lai iebrauktu kādā aplī. Smejoties teicu, ka visa Polija ir kā Rīga pik stundās.

Gan Lietuvā, gan Polijā uzstādīti fotoradari, kas mēra automašīnas braukšanas vidējo ātrumu. Iepriekš gan tiek brīdināts ar ceļa zīmi, zem kuras uzrādās mērītā ceļa garums. Kad mērāmais ceļa posms beidzas, Polijā parādās radara ceļa zīme ar uzrakstu koniec. Lietuvā šādas beigu zīmes nebija. Es, protams, no sākuma domāju, ka ceļa zīmē uzrādītais attālums, piemēram, 4100 m, nozīmē, ka radars būs aptuveni pēc četriem kilometriem. Un tā es izbraucu visu Lietuvu. Pirmo reizi par vidējā ātruma mērīšanu iedomājos tikai tad, kad Polijā ieraudzīju radara zīmi ar uzrakstu koniec.

Iebraucot aplī, Polijā labo pagriezienu neviens nerāda. Izbraucot no apļa, gan – jārāda.

Atpakaļceļā, t.i., 7. ceļojuma dienā, no Oswiecim līdz Białystok braucu pa nopietnāku ceļu cauri Varšavai. Te bija vai nu automaģistrāles vai arī ceļi ar divām joslām katrā braukšanas virzienā. Šajā posmā policijas patruļas nedežūrēja un, manuprāt, arī radaru nebija. Nedaudz stresoju, kā būs braukt cauri Varšavai. Nav grūti, ja seko navigācijai. Arī šoreiz pārliecinājos, – ja esi braucis pa Rīgas centru, tad braukšana pa Polijas lielajām pilsētām, kā Varšava, Krakova vai Belostoka – nesagādās nekādas grūtības.

Manis izvēlētajā maršrutā negadījās neviens maksas ceļš, taču maksas ceļu tīkls pastāvīgi paplašinās, tāpēc pirms brauciena jāizpēta mājas lapa www.viatoll.pl/en/ (valodas var mainīt) un tajā atrodamā karte www.viatoll.pl/ru/legkovye-transportnye-sredstva/403-karta

 

Veselības apdrošināšana

Deviņas dienas pirms brauciena caur internetu visiem četriem pieteicu bezmaksas Eiropas veselības apdrošināšanas kartes (EVAK) cerot, ka tās saņemsim laicīgi, jo vietnē www.vmnvd.gov.lv/lv/nvd-pakalpojumi/456-evak-karte rakstīts, ka pieteikumus izskata 3 darba dienu laikā pēc to saņemšanas un nosūta pa pastu uz norādīto adresi. Diemžēl EVAK karšu sūtījuma paziņojumu savā pasta kastītē nesaņēmām ne pirms ceļojuma, ne arī atgriežoties no ceļojuma.

Paralēli EVAK kartei noteikti apdrošināšanas kompānijā jāiegādājas ceļojuma apdrošināšanas polise, jo bezmaksas EVAK nodrošina valsts garantēto veselības aprūpi, savukārt ceļojumu apdrošināšana – medicīniskās palīdzības saņemšanu situācijās, kad nepieciešamās palīdzības apjoms pārsniedz to, ko garantē konkrētās valsts medicīnas aprūpes sistēma.

 

Nauda

Polijas naudas vienība ir zloti. Lai zinātu, kāda ir preces vai pakalpojuma aptuvenā vērtība eiro, cena zlotos jāsadala ar 4.

Latvijā bijām samainījuši 1000 eiro uz zlotiem (apmēram 4200 zloti), jo, piemēram, Zakopane viesu mājā bija jāmaksā skaidrā naudā. Tad vēl iedomājos, ka suvenīru bodītēs nebūs iespējams maksāt ar bankas karti. Kopumā uz četriem cilvēkiem par benzīnu, ēšanu, apskates vietām, septiņām viesnīcu naktīm un nelielām piemiņas dāvaniņām tika iztērēti apmēram 1500 eiro.

Starpcitu, pie dažām populārākajām tūristu vietām bija bankomāti, kur varēja samainīt naudu, bet labāk naudas lietas apdomāt iepriekš.

 

Veikali

Polijā tiek pakāpeniski ieviests aizliegums veikt tirdzniecību svētdienās. 2019. gadā tirdzniecība atļauta vien mēneša pēdējā svētdienā, bet 2020. gadā spēkā stāsies plašāks aizliegums, kas ļaus veikaliem veikt tirdzniecību tikai septiņas svētdienas gadā, tostarp divas svētdienas pirms Ziemassvētkiem un vienu pirms Lieldienām.

Mūsu ceļojumā svētdiena iekrita laikā, kad bijām galamērķī – Zakopane. Līdzās dzīvošanas vietai atradās trīs pārtikas veikali. Divi no tiem svētdienā bija ciet, bet viens – vaļā.

 

Pulkstenis

Polijā pulkstenis jāpagriež stundu agrāk nekā pie mums. Līdz ar to jūlijā jau pulksten 21.00 iestājas tumsa.

 

Ārkārtas situācijā

Ārlietu ministrijas Konsulārā departamenta diennakts dežurants: +371 26337711

Ārkārtas telefonu numuri Polijā: 112, policija 997, ātrā palīdzība 999. 

 

 

1. diena

... – Bauska – Latvijas/Lietuvas robežpunkts – Kauņa – Lietuvas/Polijas robežpunkts – Suwałki – Białystok  

Kopumā nobraucu aptuveni 590 km un ceļā pavadīju nedaudz vairāk kā 8-as stundas.

 

APRAKSTS UN ATTĒLS

 

NOVĒRTĒJUMS


No Rīgas līdz Kauņai (Lietuva) aptuveni 270 km.

Kauņā iebraucām tirdzniecības centrā “Mega” (Islandijos 32, Kaunas), lai papusdienotu. Vairākas ēstuves izkārtotas 2. stāvā. Kāpnes uz 2. stāvu atrodas līdzās 10m augstajam, cilindriskajam akvārijam, kurā peldas pat nelielas haizivis.

 

Lai izkustinātu kājas un nedaudz atpūstos, centos apstāties ik pēc 100 km.

Kauņa ir aptuveni pusceļš līdz Białystok (Belostokai).


No Kauņas līdz pirmajai Polijas pilsētai Suwałki (Suvalki) aptuveni 120 km.

Apmēram 15 km aiz Suwałki ceļa kreisajā pusē atrodas ieeja dabas parkā Wigierski Park Narodowy. No šīs vietas iespējams aiziet līdz dabas takām.

Mūsu mērķis bija klosteris (Klasztor Kamedułów), kas arī atrodas parka teritorijā. Uz to jābrauc pa galveno ceļu vēl nedaudz uz priekšu – līdz norādei pa labi uz ciematu Wigry.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pirms klostera iekārtota auto stāvvieta, par kuru jāsamaksā 5 zloti. Ieeja klostera teritorijā gan bez maksas.

Mums klosteris neizraisīja nekādas emocijas. Varbūt tāpēc, ka te notika remonta darbi un nebija iespējams uzkāpt Zvanu tornī, no kura paveras plaša dabas parka panorāma. 

Klosteris atrodas līdzās ezeram, pa kuru, ja vēlme, var pabraukāties ar kuģīti.

Līdzās klosterim iekārtotas suvenīru un gardumu bodītes.


No Suwałki līdz nakšņošanas vietai Białystok (Belostoka) aptuveni 130 km.

Tā kā Białystok iebraucām ap pulksten 19, viesnīcā pajautāju lielveikala, kurā nopirkt vakariņas, adresi. Esot divi lieli “Auchan” veikali (Hetmańska 16 un Produkcyjna 84a). 

 

 

 

 

 

 

Apmeklējām otro veikalu Produkcyjna 84a, kurā ir milzīgi liels pārtikas veikals ar visu, ko vien sirds kāro. Iespējams, ka Latvijā tik liela pārtikas veikala nemaz nav.

Kā piemēru nofotografēju sveramo konfekšu un cepumu nodaļu. Un tā ir tikai puse.

 


 

 

 

Mājas lapā ievietoti oriģināli autora darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Pieejamos rakstus, zīmējumus un fotogrāfijas  NEDRĪKST  PĀRPUBLICĒT.

© Sanita Nikitenko


Aizkulises

Novērtējuma apzīmējumi:

 

vērts redzēt

  

interesanti

    

superīgi

  

 

slikti;

nav vērts redzēt

 

 

Lai ceļojuma apraksts būtu pilnīgāks, izmantotas internetā uzietās Polijas kartes.

 

 

 

Poļiem raksturīgi krāsaini ornamenti, kuros dominē ziedi.

 

 

     

Polijā uzstādītos fotoradarus nosaucu par putnu būrīšiem.

 

 

Polijā un Lietuvā diezgan bieži parādās ceļa zīme, ka smagajiem apdzīt aizliegts. Latvijā šādu zīmi esmu redzējusi tikai satiksmes noteikumu grāmatā.

 

 

Patika ceļa zīme pirms gājēju pārejas ar meitenīti, kurai rokās sarkans balons vai arī sarkana konfekte uz kociņa.

 

 

Tatru kalnu pilsētiņā Zakopane lielākā daļa māju ir no koka un izskatās kā no pasakas “Sniegbaltīte un 7 rūķīši”.

 

 

Polijas otrajā lielākajā pilsētā Kraków pie Vāveles kalna mūra Vislas upes krastā atrodas pūķa skulptūra. Vakarā, kad tumšs, ik pēc dažām minūtēm no pūķa mutes izšaujas uguns liesmas.

 

 

Tatru kalnu virsotnē uz taciņas pamanījām kukaini ar milzīgām ūsām.

 

 

Kalnos kāds taurenis meitai izrādīja savu draudzību.

 

 

Nosal kalnā uz egles klasiskā pozā tupēja vāvere un grauza čiekuru.

 

 

Pēdējā dienā Białystok lielākajā tirdzniecības centrā “Auchan” iztērējām atlikušās poļu monētas, izmasējot nogurušās muguras. 2 zloti (~50 centi) = 4 minūtes.

 

 

Kauņas (Lietuva) tirdzniecības centrā “Mega” bija izveidota Monopolam līdzīga spēle, kurā varēja vinnēt noteikta veikala atlaižu karti.