Nedaudz pārveidots autorteksts no mana maģistra darba “Galda spēle ES UN DZĪVNIEKI”.

Visas astoņas spēles sastāv no ģeometriskām figūrām - kvadrāta, taisnstūra, apļa, ovāla vai cita veida formām. No šīm ģeometriskajām figūrām plaknē jāizveido dzīvnieku, putnu, transportlīdzekļu, māju un citu objektu silueti. Bērniem jāsaliek tas, kas dots paraugā (tos pieaugušie var sagatavot jau iepriekš) vai arī, ko izdomājuši paši.

Lai veiksmīgi pēc paraugiem saliktu doto attēlu, jāspēj analizēt, kā izvietotas ģeometriskās figūras. Turklāt ļoti svarīgi spēt iztēloties, kādas būs izmaiņas, ja kāda no figūrām tiks transformēta (grozīta vai pārvietota). Pie tam, izliekot attēlu, jāievēro divi nosacījumi: pirmais – jāizmanto visas spēles figūras, otrais – figūras nevar novietot vienu virs otras.

Neskatoties uz šķietamo spēles vienkāršumu “nokopēt” doto attēlu, pirmskolas vecuma un sākumskolas pirmo klašu bērni bieži vien pieļauj kļūdas ģeometrisko figūru proporcionālā izvēlē, piemēram, lielā trīsstūra vietā ievietojot vidēja izmēra trīsstūri, un kļūdu spēj pamanīt tikai tad, kad pieaugušais uz to norāda.

Sarežģītāka un interesantāka nodarbe ir attēlu salikšana pēc dotā silueta, kam nav atdalītas ģeometriskās figūras. Lai saliktu šādu attēlu, nepieciešams vizuāli iztēloties, kā ģeometriskās figūras novietotas. Pēc tam praktiski to pārbaudīt, modelējot/kombinējot figūras savā starpā un analizējot to savstarpējo stāvotni.

Spēles ar ģeometriskiem elementiem veicina tēlainās domāšanas, novērošanas, atmiņas, kombinatorikas, iztēles, jaunrades un smalkās motorikas attīstību. Uzdevumu izpildē nepieciešama uzmanība, attapība, koncentrēšanās un pacietība.

 

Ja ir vēlme šīs spēles izmantot kā mācību materiālu, piemēram, vizuālajā mākslā (skatīt šeit), tās iespējams izdrukāt (šeit).

 

Nosaukums, attēls

Attēls ar atdalītām

ģeometriskām figūrām

Attēls ar neatdalītām

ģeometriskām figūrām

 

Tangrams

 

Pitagors

 

Mongoļu spēle

 

Burvju aplis

 

Vjetnamiešu spēle

 

Sirds

 

Kolumba ola

 

Pentamino

Mājas lapā ievietoti oriģināli autores darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Rakstus, zīmējumus, idejas un fotogrāfijas nedrīkst pārpublicēt bez autores piekrišanas, kā arī nedrīkst izmantot komerciāliem mērķiem.

 

© Sanita Nikitenko



 

uz galveno lapu zirnis.lv

 


Interesanti

 

Par spēli Tangrams

 

Ir zināms, ka Tangrams izgudrots Ķīnā Sunu dinastijas laikā, kas valdīja no 960. līdz 1279. gadam. Pirmo reizi ar tirgotāju kuģiem uz Eiropu tā tika atvesta 1815. gadā. Šobrīd Tangrams ir viena no populārākajām atjautības galda spēlēm pasaulē. Pastāv divas leģendas, kā radusies spēle Tangrams.

 

Pirmā leģenda

Pirms vairāk nekā 4000 tūkstošiem gadu vienam cilvēkam no rokām izkrita kvadrātveida porcelāna flīze un sasitās septiņās daļās. Viņš mēģināja to salikt, bet katru reizi sanāca savādāki attēli. Tā radās aizraujoša spēle.

 

Otrā leģenda

Pirms vairāk nekā 2500 tūkstošiem gadu kādam imperatoram piedzima sen gaidītais dēls un mantinieks. Gadi gāja. Zēns auga veselīgs un attapīgs, taču topošais valdnieks visu dienu pavadīja rotaļājoties un nevēlējās mācīties. Kādu dienu imperators pasauca trīs gudros, no kuriem viens bija matemātiķis, otrs - mākslinieks, bet trešais – filozofs. Imperators viņiem uzdeva izdomāt spēli, ar ko aizrautos viņa dēls, tai pat laikā apgūstot matemātikas pirmsākumus, iemācītos aplūkot pasauli ar mākslinieka acīm, kļūtu pacietīgs kā īsts filozofs un saprastu, ka bieži vien sarežģītas lietas sastāv no vienkāršām lietām. Trīs gudrie izdomāja spēli - kvadrātu, kas sagriezts septiņās daļās.

 

 

Par spēli Kolumba ola

 

“Kolumba ola” ir teiciens, kas apzīmē negaidīti vienkāršu izeju no sarežģītas situācijas.

 

Leģenda

Kolumbs saviesīgās vakariņās stāstījis par to, kā viņš atklāja Ameriku. Viens no klātesošajiem sacīja: "Kas var būt vienkāršāks kā atklāt jaunu zemi?" Atbildot uz to, Kolumbs piedāvāja izpildīt uzdevumu: uz galda vertikāli novietot olu. Kad neviens no klātesošajiem to nevarēja izdarīt, Kolumbs paņēma olu, iedauzīja to vienā galā pret galdu un nolika uz galda vertikāli, parādot, ka tas tiešām ir iespējams. Pārējie sāka protestēt, sakot, ka tā varēja izdarīt arī viņi. Uz ko Kolumbs atbildēja: "Kungi, atšķirība ir tāda, ka jūs to varējāt izdarīt, bet es to izdarīju patiešām."

 

 

Par spēli Pentamino

 

Spēlē izmanto 12 elementus – polimino. Katrs polimino sastāv no pieciem kvadrātiem. Turklāt polimino var pagriezt vai apgāzt spoguļattēlā.

1980-to gadu beigās tika radītas vairākas datorspēles Tetris, kurās izmantoja Pentamino spēles elementus.