1. uzdevums: Ar guašas krāsām veidot lapu nospiedumus.

 2. uzdevums: Ar krāsu zīmuļiem veidot lapu nospiedumus.

 

 Darbi no personīgā arhīva:

1.

2.

 

 Vecums: 1. klase

 Darba ilgums: 1 mācību stunda

 Nepieciešamie materiāli 1. uzdevumam: A3 formāta papīra lapa, dažādas neliela izmēra koku lapas, guašas krāsas (deltena, sarkana, zaļa), ota, trauks ūdenim, salvete pirkstu noslaucīšanai, avīze darba galda noklāšanai.

 Nepieciešamie materiāli 2. uzdevumam: A4 formāta papīra lapa, dažādas neliela izmēra koku lapas, krāsu zīmuļi.

 

 Metodiskie ieteikumi:

1. Ja iespējams, skolotāja ar bērniem iziet brīvā dabā, lai salasītu rudens lapas. Tādā gadījumā darbam būs nepieciešamas divas mācību stundas.

Skolotāja uzsāk sarunu.

- Kā jūs domājat, kāpēc no kokiem krīt lapas? Vai pēc lapām var noteikt, kādam kokam tās pieder? Kādus kokus pēc lapām varat atpazīt?

Ārā skolotāja bērniem piedāvā spēli „Pēdējās lapas krīt”. To spēlē tieši tāpat kā „Pēdējais pāris šķiras”. Bērni sadalās pāros un, sadevušies rokās, sastājas rindā viens aiz otra. Viens no spēles dalībniekiem ir vējš. Viņš stāv rindas priekšā un sauc "Pēdējās lapas krīt!". Tie, kuri veido pēdējo pāri, izšķiras un skrien uz priekšu katrs gar savu rindas pusi, rindas priekšpusē cenšoties atkal satikties. Saucējs (vējš) cenšas noķert vienu no pāra dalībniekiem (lapu). Nenoķertais stājas rindas priekšā par vēju, bet jaunizveidotais pāris nostājas rindas priekšgalā kā pirmais pāris. Neizšķirtie pāri arī stājas rindas priekšgalā. 

Katrs bērns salasa 3-5 dažādas lapas.

Ejot atpakaļ uz skolu, visi kopīgi izdomā stāstiņu par lapām, piemēram, „Skumjā ozollapa”, „Sārtā kļavu lapa” vai „Pēdējā lapa”.

Atgriežoties klasē,  skolotāja nolasa Ernas Asares dzejoli.

Kā rudens to veicis        

 

Anita nopūlas veselu rītu.

Uzkrāsot viņa grib lapu tik glītu,

Kā to pie koka ir krāsojis rudens.

 

Uztraucas viņa – dreb lūpa un roka

Gluži kā dzeltenā lapa pie koka –

Zīmējums sasmērēts – neiznāk gludens.

 

Kurš to lai zina, kā rudens to veicis?

To viņš pat oktobra vējam nav teicis.

Varbūt tam otiņā vairāk bij' ūdens?

Kamēr bērni praktiski darbojas, fonā var uzlikt Raimonda Paula un Jāņa Petera dziesmu „Par pēdējo lapu”.

2. 1. uzdevumam koka lapas virspusi noklāj ar guašu (izmanto vairākas krāsas). Lapu uz papīra novieto tā, lai krāsotā puse būtu vērsta pret papīru un ar pirkstu galiem uzmanīgi piespiež. Tā veido vairākus lapas nospiedumus. Pirmais nospiedums būs košāks, bet pārējie – blāvāki.

3. 2. uzdevumam koka lapu uz galda novieto tā, lai lapas apakšpuse (izteiktāks dzīslojums) būtu vērsta uz augšu. Virs koka lapas novieto papīru. Ar zīmuļiem krāso virs papīra lapas tā, lai cauri izspiestos koka lapas dzīslojums. Pamaina koka lapas atrašanās vietu un atkal ar zīmuļiem krāso virs papīra lapas. 

Mājas lapā ievietoti oriģināli autores darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Rakstus, zīmējumus, idejas un fotogrāfijas nedrīkst pārpublicēt bez autores piekrišanas, kā arī nedrīkst izmantot komerciāliem mērķiem.

 

© Sanita Nikitenko