Uzdevums: Izvēlēties vismaz piecus skolēnam tuvus Latvijas simbolus un apvienot tos zīmējumā.
Skolēnu darbi:
Vecums: 7.-12. klase (kā paraugi izmantoti 8. un 9. klases skolēnu darbi) Darba ilgums: 4-5 mācību stundas Nepieciešamie materiāli: A4 formāta papīra lapa, grafīta zīmulis, dzēšgumija, melna pildspalva vai flomāsterveida pildspalva, krāsu zīmuļi, ja nepieciešams - Latvijas simbolu attēli.
Metodiskie ieteikumi: 1. Skolēni mājās izdomā vismaz piecus (var arī vairāk) sev tuvus Latvijas simbolus. Ja nepieciešams, simbolu attēlus uzmeklē internetā un izdrukā vai arī saglabā telefonā. Lai labāk domātos, skolotāja piedāvā dažas idejas: * koku sugas (ozols, liepa, bērzs, egle, priede, ābele …) * koku lapas un augļi vai ziedi (ozollapa, ozolzīle, ābols ...) * augi, tai skaitā arī ārstniecības (margrietiņa, magone, paparde …) * kultūraugi (rudzi, mieži, auzas …) * putni (cielava, stārķis, krauklis, zīlīte …) * zivis (asaris, līdaka …) * kukaiņi (taurenis, mārīte, sienāzis, bite, skudra …) * sēnes (baravika, gailene, bērzlape, mušmire …) * mājlopi (govs, cūka, zirgs, kaza …) * mājputni (vista, gailis, zoss …) * mājdzīvnieki (kaķis, suns, pele…) * jūra (arī vēja ģeneratori, bāka, laiva, kuģis …) * meži * debesis, saule, saulriets * Lielvārdes josta * tautas tērpi (pastalas, vainags, svārki, krekls, veste …) * etnogrāfiskās rotas (sakta …) * etnogrāfiskie raksti * etnogrāfiskā lauku viensēta (koka būve, pirts) * amatniecības (rok)darbi * Latvijā ražota pārtika * Rīgas jūgendstila ēkas (atrast ēkas fragmentu) * Rīgas torņa gailis * vecpilsētas ēkas (Vecrīga, Cēsis, Kuldīga …) * Dziesmu un deju svētki * latviešu tautasdziesmas (ilustrēt kādu tautasdziesmu) * cilvēki, ģimene, draugi * karavīri, kas cīnījās par Latviju (Lāčplēsis, vairogs, zobens ...) * Latvijas karogs * Jāņi (ugunskurs, siers, alus kauss …) * Lieldienas (krāsotas olas, šūpoles, pūpoli …) * sports (hokejs, basketbols, teniss ...) * … 2. Pirmajā mācību stundā uz darba lapas mugurpuses uzraksta izvēlētos simbolus un zīmē apmēram 8x10 cm lielas skices. Jāievēro, ka visiem pieciem simboliem jābūt savā starpā saistītiem. Nevar būt pieci atsevišķi zīmējumiņi. Pie tam objektu proporcijas var neievērot, piemēram, ozolzīle var būt lielāka par koku. Kā arī attēlus var stilizēt, tas ir, vienkāršot. Piezīme. Pa visiem maniem darba gadiem šis bija pirmais darbs, kad prasīju skici. Uzdevums ir pārāk grūts, lai to iesāktu zīmēt bez iepriekšējas apdomāšanās. 3. Otrajā mācību stundā, vadoties pēc skices, uz darba lapas priekšpuses ar zīmuli uzzīmē lielo darbu. 4. Trešajā mācību stundā zīmuļa kontūras uzmanīgi pārvelk ar melno pildspalvu vai flomāsterveida pildspalvu. Ar zīmuli vilktas līnijas uzmanīgi izdzēš. 5. Ceturtajā un piektajā mācību stundā zīmējumu izkrāso. Lai nebūtu par raibu, cenšas neizmantot vairāk kā piecas zīmuļu krāsas. Ja ir vairāki vienas krāsas toņi, tos uztver kā vienu krāsu, piemēram, gaiši sarkans un tumši sarkans skaitās viena krāsa. Mazos laukumiņus aizkrāso visus, bet lielākos laukumus var tonēt no tumšākā un gaišāko, atstājot kādu daļu arī neizkrāsotu. Kā pēdējo vieglītēm ietonē fonu. |
Mājas lapā ievietoti oriģināli autores darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Rakstus, zīmējumus, idejas un fotogrāfijas nedrīkst pārpublicēt bez autores piekrišanas, kā arī nedrīkst izmantot komerciāliem mērķiem.
© Sanita Nikitenko |