Ar krāsām saistīti termini

 

Pamatkrāsas – trīs krāsas (dzeltena, sarkana, zila), kuras nevar iegūt no kādu citu krāsu sajaukuma.

Papildkrāsas/atvasinātās krāsas– krāsas, kas tiek iegūtas, sajaucot pamatkrāsas (oranža, violeta, zaļa).

Blakuskrāsas – krāsas, kas krāsu aplī atrodas līdzās (piemēram, dzeltena un oranža vai arī oranža un sarkana).

Kontrastkrāsas/pretkrāsas – jebkuras divas krāsas, kas uz krāsu apļa atrodas viena otrai pretī (sarkana – zaļa; zila – oranža; dzeltena – violeta).

Hromatiskās krāsas – visas krāsas, kas ietilpst krāsu aplī (dzeltena, oranža, sarkana, violeta, zila, zaļa).

Ahromātiskās/neitrālās krāsas – balta, melna un pelēka krāsa dažādos toņos.

Siltās krāsas – dzeltenā, oranžā, sarkanā un dzelteni zaļā krāsa.

Aukstās/vēsās krāsas – zili zaļā, zilā, violetā krāsa.

Tīra/koša/intensīva krāsa – visas krāsas krāsu aplī ir tīras, bez piejaukuma.

Toņi - ikvienai krāsai ir dažādas nokrāsas.

Tonāls gleznojums – glezniecības risinājums, izmantojot vienas krāsas gradāciju dažādās pakāpēs jeb nokrāsās.

Krāsas gaišums un tumšums – atkarīgs no tā, cik krāsa atrodas tuvāk baltajam vai melnajam.

Kolorīts – krāsu salikums mākslas darbā.

Kontrasts – krass pretstats, krasa atšķirība. Krāsu kontrasts ir: gaišs – tumšs, silts – auksts; spilgts – klusināts.

Krāsas spilgtums – jo krāsas tonis atrodas tuvāk pamatkrāsai, jo krāsas spilgtums izteiktāks.

Gaismēnas – gaismas un ēnas laukumi; gaišāku un tumšāku laukumu mija mākslas darbā.

Krāsu perspektīva – ainavā objekti tuvplānā ir tumšāki, bet tālumā – gaišāki.

Lokālā krāsa/paškrāsa – priekšmeta krāsa, kas nemainās atkarībā no apgaismojuma.

Mājas lapā ievietoti oriģināli autores darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Rakstus, zīmējumus, idejas un fotogrāfijas nedrīkst pārpublicēt bez autores piekrišanas, kā arī nedrīkst izmantot komerciāliem mērķiem.

 

© Sanita Nikitenko