PORTUGĀLE. Lisabona un Sintra rudenī (2023./ 4 dienas)26.11.2023.Tēma: CEĻOJUMI → Ģimenes ceļojumi
Gatavošanās ceļojumam
Augusta beigās AirBaltic sāka “mētāties ar ķiršiem”, piedāvājot lidojumu atlaides. Cik šīs atlaides ir reālas, vai tas ir vien kā reklāmas triks, varētu diskutēt. Katrā ziņā es uzķēros, jo sāku pētīt kalendāru, vai tumšākajā un manā nemīļākajā gada mēnesī – novembrī – neiekrīt tā pavairāk brīvu dienu. Secināju, ka uz Latvijas svētkiem man sanāk četras brīvdienas (un šajās brīvdienās trāpās arī mana dzimšanas diena). Tas jau bija pietiekami, lai ieplānotu kādu tālāku ceļojumu (piedod, Latvija). Nolēmu pameklēt, vai šajās dienās iespējams bez pārsēšanās aizlidot uz ziemas mēnešu siltāko Eiropas valsti – Portugāli. Lidojumu meklētājs piedāvāja Lisabonu. Sagadījās, ka dienās, kuras izvēlējos, lido AirBaltic lidmašīnas. Nopirku divas biļetes. Summa nebija nemaz tik maza, kā reklāmā solīja “ķirši”, jo klāt nāca nodokļi un degvielas piemaksas, kā arī maksa par vienu lielo koferi. Beigās sanāca nedaudz pāri 700 eiro, bet, atgriešanās kaut uz pāris dienām vasarā, kad pie mums jau kokiem nokritušas visas lapas un uzsnidzis pirmais sniegs, ir tā vērta. Tamdēļ strādāju trīs darbos, lai pāris reižu gadā būtu iespēja izrauties no ikdienas un redzēt kaut ko vairāk par savu degungalu.
Līdzko sapratu, ka varētu lidot uz Lisabonu, kartē izpētīju, cik tālu no pilsētas izvietojusies lidosta un vai uz to iespējams nokļūt ar metro. Lidosta no centra atrodas septiņu kilometru attālumā, un no tās atiet viena metro līnija (par metro līnijām aprakstīšu tālāk).
Lai jaunā vietā, kamēr sabiedriskā transporta sistēma nav izprasta, nestresotu, nolēmu, ka viesnīcu izvēlēšos līdzās kādai metro stacijai. Tādā gadījumā nebūs tālu jāstumda arī lielais koferis, jo Portugālē ielas nobruģētas ar neliela izmēra akmentiņiem, kas apgrūtina ceļojuma kofera pārvietošanu. Pirms viesnīcas rezervēšanas (booking.com) vēl izpētīju vilcienu līnijas, lai nebūtu tālu jābrauc līdz tām stacijām, kurās pietur vilciens virzienā uz Sintra vai Cascais. Beigās apsverot visus plusus un mīnusus, rezervēju viesnīcu līdzās metro stacijai São Sebastião. Uz šo staciju no lidostas var atbraukt, nepārsēžoties citā metro līnijā.
Sabiedriskais transports
Transporta biļetes var iegādāties divejādi: kā vienas dienas biļeti, pērkot Viva Viagem card un kā tūristu karti Lisboa card.
Viva Viagem card (skatīt šeit)
Šo karti neizmantoju, tāpēc uzrakstīšu to, ko uzzināju no interneta. Biju atradusi informāciju, ka Viva Viagem card esot karte ar mikroshēmu, ko pa 50 centiem iespējams iegādāties vietnē un arī lidostas automātos. Lai varētu izmantot transportā – metro, autobusā, tramvajā, prāmī un vilcienā – karte jāpapildina ar naudu, veicot pārskaitījumu. Vai naudas pārskaitījumu uz karti iespējams veikt tajos pašos automātos vai tikai internetā, nezinu. Un ko darīt ar naudu, kas ir pārskaitīta uz karti, bet palikusi neizlietota, arī nezinu.
Ja dienā paredzēts izmantot vairākus transporta līdzekļus, tai skaitā, metro, kur no vienas līnijas jāpārsēžas citā, tiek ieteikts izmantot diennakts Viva Viagem card. Mājas lapā uzrādās, ka 2023. gadā vienas dienas biļete braucienam ar metro maksā 6,60 eiro; vienas dienas biļete braucienam ar metro, autobusu, tramvaju, funikulieri un liftu maksā 10,70 eiro un vienas dienas biļete braucienam ar metro un piepilsētas vilcienu (uz Sintra, Cascais u.c.) maksā 9,70 eiro.
Iespējams, ka naudas izteiksmē Viva Viagem card sanāk izdevīgāka nekā Lisboa card, taču man otrā šķita drošāka, jo pietaupīja liekus uztraukumus, kā katru dienu pa jaunam iegādāties diennakts biļetes saviem braucieniem, kā izmantot biļešu automātus, ja ir sliktas angļu valodas zināšanas un kā ieskaitīt naudu Viva Viagem card kontā.
Lisboa card (skatīt šeit)
Šī karte nodrošina bezmaksas braucienus tramvajā, autobusā, metro, kā arī vilcienā uz Sintra un Cascais. Karte piedāvā bezmaksas ieeju Belem rajonā esošajos apskates objektos - Mosteiro dos Jerónimos un Torre de Belém. Mēs šo piedāvājumu neizmantojām, jo abos apskates objektos bija garas rindas. Negribējās tērēt laiku. Vēl ar šo karti bez maksas var uzkāpt uz tilta platformas Experiencia Pilar 7, vecpilsētā izmantot Santa Justa liftu, kā arī saņemt atlaidi uz citiem apskates objektiem, piemēram, MAAT muzeju.
Tiek piedāvāts iegādāties vienas, divu un trīs diennakšu kartes, kas attiecīgi maksā: 22; 37 un 46 eiro. Ja uzsāk lietot, piemēram, vienas diennakts karti pulksten 14:00, tad tās darbība beidzas nākamajā dienā pulksten 13:59.
Lisboa card var rezervēt jau iepriekš. Piemēram, vietnē booking.com man tika piešķirta atlaide, tāpēc karte trim diennaktīm vienam cilvēkam izmaksāja lētāk - 39 eiro. Līdzko vietnē booking.com samaksāju, tika piešķirts biļešu kods. Šis kods jāuzrāda Ask me Lisboa birojā lidostā. Birojs atrodas sagaidītāju zonā, iznākot laukā no lidostas bagāžas saņemšanas zāles.
Ask me Lisboa birojs lidostā.
Uzrādot personas dokumentus un piešķirto rezervācijas kodu, Ask me Lisboa birojā tiek izsniegta Lisboa card, uz kuras ar pildspalvu jāuzraksta datums un laiks, kad uzsāks to lietot. Kartes otrā pusē ir mazs krāsains kvadrātiņš, kas jāpieliek pie visiem skeneriem, iekāpjot tramvajā vai autobusā vai arī ieejot un izejot no metro/vilciena stacijas. Vēl Ask me Lisboa birojā var paņemt pilsētas karti ar noderīgu info.
Metro Metro shēma šeit.
Jāievēro, ka metro stacijā var ieiet tikai tad, ja noskenē biļeti vai karti turniketā. Arī izejot no metro biļete un karte ir jānoskenē turniketā. Ne visās stacijās redzēju biļešu automātus. Varbūt nepievērsu uzmanību, jo nebija aktuāli.
Tramvajs Tramvaju maršruti šeit (tramvaji ir tie, kam līdzās numuram pievienots burts E). Tramvaju un autobusu satiksmi, kā arī funikulieru un Santa Justa lifta apkalpi Lisabonā nodrošina uzņēmums Carris. Lisabonā ir sešu tramvaju maršruti (12E; 15E; 18E; 24E; 25E; 28E), trīs funikulieri un viens vertikāls lifts. Tramvaji 12E un 28E kursē pa vecpilsētu. Tos parasti izmanto tūristi, jo iespēja pabraukt veclaicīgā koka tramvajā, kam tikai viens neliels vagoniņš.
Autobuss Autobusu neizmantojām, tāpēc nav informācijas.
Vilciens Vilciena maršruti šeit.
Laikapstākļi novembrī Lisabonā novembrī krēslot sāk ap pulksten 17-tiem, bet pilnīga tumsa iestājas jau pirms pulksten 18-tiem. Pāri pulksten 8-iem, kad izgājām no viesnīcas, jau bija gaišs. Sajutos kā Latvijā septembra sākumā. Ja ir saulaina diena, pēcpusdienā var uzsilt līdz pat +200C. Vakarā un no rīta termometra stabiņš turējās ap +160C. Lietus mums negadījās, bet dažas dienas bija mākoņainas. Miglas dēļ uz stundu tika atlikts lidojums no Rīgas.
Mūsu ceļojuma plāns Četras dienas ir par maz, lai iepazītu Lisabonu un tās apkārtni.
Lidojums uz Lisabonu ilgst gandrīz piecas stundas. Pulkstenis jāpagriež divas stundas atpakaļ.
Sava īsā ceļojuma laikā Lisabonas vecpilsētu baudījām pirmajā vakarā. Izbraucām cauri ar senlaicīgo, dzelteno 28. tramvaju. Tā esot iecienīta tūristu atrakcija. Tramvaja sākumpietura meklējama līdzās skvēram Martim Moniz. Te var nokļūt ar metro, braucot līdz tāda paša nosaukuma stacijai. Kaut arī bija jau krietni satumsis, tramvaja pieturā pulcējās prāvs bariņš braukt gribētāju. Sestdiena. Nācās stāvēt rindā, palaižot garām vairākus tramvajus, jo vietas tajos nav daudz. Otrs 28. tramvaja maršruta galapunkts atrodas līdzās kapsētai. Te šoferis mums lika izkāpt, lai pēc apmēram piecām minūtēm atkal paaicinātu iekāpt braucienam atpakaļ. No skvēra Martim Moniz pa vecpilsētu kursē vēl 12. tramvajs. Varētu teikt, ka tā ir 28. tramvaja maršruta saīsināta versija. No tramvaja var izkāpt jebkurā pieturā, lai pēc tam jebkurā pieturā atkal iekāptu iekšā. Ja iegādāta Lisabonas tūristu karte Lisboa card, biļete nav jāpērk. Karte tikai jānopīkstina/jāreģistrē tramvajā līdzās šoferim. Īpaši sajūsmināti par šo mini ekskursiju nebijām. Ceļojuma laikā vecpilsētā vairs neatgriezāmies. Varbūt nākamajā reizē.
Kartē sanumurēti Expo rajona apskates objekti.
1988. gadā Lisabonā notika Vispasaules izstāde Expo. Pēc izstādes palika būves, kas šobrīd veido modernu pilsētas rajonu. Lai nokļūtu šajā rajonā, braucām ar metro (sarkanās krāsas līnija) līdz pieturai Oriente (1.). Te atrodas gan dzelzceļa stacija, gan autoosta.
Oriente dzelzceļa stacija.
2. Telecabine Lisboa - Estação Sul – trošu vagoniņu dienvidu stacija. 3. Telecabine Lisboa - Estação Norte – trošu vagoniņu ziemeļu stacija. Trošu vagoniņiem ir divi galapunkti – dienvidu stacija (2.) un ziemeļu stacija (3.). Mēs gājām uz dienvidu staciju. Rudens un ziemas sezonā trošu vagoniņi darbojas līdz pulksten 18:00, jo ātri satumst. Izvēlējāmies braucienu turp un atpakaļ (var izvēlēties arī vienā virzienā). Mums sanāca diezgan ekskluzīva pilsētas panorāmas apskate. Iesēdāmies vagoniņā, kad sāka krēslot – apmēram pulksten 17:25, bet atpakaļbraucienā vērojām jau naksnīgi izgaismotu pilsētu. Brauciens ilga aptuveni 15-20 minūtes.
Skats uz trošu vagoniņu ziemeļu staciju. Tālumā redzams 17 kilometrus garais trošu tilts pār Težu upi.
Expo rajons naksnīgā krāšņumā. Skats no trošu vagoniņa atpakaļbraucienā.
4. Pavilhão do Conhecimento - Ciência Viva – zinātnes centrs ar interaktīviem eksponātiem. 5. Oceanário de Lisboa – okenārijs ar haizivīm, rajām, pingvīniem un tropu zivīm. Ieeja Okenārijā. Okenārijs vērās jau ciet. Tik vien kā izgājām cauri veikaliņam.
6. Ponte Vasco da Gama – 17 kilometrus garš trošu tilts par Težu upi, kas izbūvēts 1998. gadā uz Vispasaules izstādes Expo98 atklāšanu. Tilts nosaukts portugāļu jūrasbraucēja Vasko da Gama vārdā. Tas ir garākais tilts Eiropas Savienībā un otrs garākais Eiropā aiz Krimas tilta (19 km garš).
Kartē sanumurēti Parque EduardoVII apskates objekti.
Viesnīcu izvēlējos sarkanās metro līnijas galapunktā São Sebastião. Līdzās viesnīcai atrodas 26 ha liels parks Parque Eduardo VII (7.), kas nosaukts Apvienotās Karalistes karaļa Edvarda VII vārdā, kurš 1903. gadā apmeklēja Portugāli, lai apstiprinātu angļu un portugāļu aliansi. Līdz karaļa apmeklējumam šo parku dēvēja par Brīvības parku. Parks izkārtojies uz kalna nogāzes. Stāvot kalna galā, skatam paveras centrālā parka daļa, Pombalas marķīzam veltīts piemineklis un ceļš līdz pat Težas upei. Skats no parka augstākās vietas.
Parka nogāze.
8. Pavilhão Carlos Lopes – paviljons, kas tika uzcelts 1922. gadā priekš Expo izstādes Riodežaneiro. Vēlāk no Brazīlijas ēka tika pārbūvēta Lisabonā. To pielāgoja sporta pasākumu rīkošanai. 1946. un 1947. gadā te notika pasaules čempionāts rollerhokejā (hokejs uz skrituļslidām). Šobrīd paviljonā iekārtotas izstādes. Expo 1922 paviljons.
9. Marques De Pombal – apļveida krustojuma vidū Pombalas marķīzam veltīts piemineklis. Līdzās marķīzam atrodas lauva - varas simbols. Marķīza vadībā notikusi Lisabonas pārbūve pēc postošās 1755. gada zemestrīces. Pombalas marķīzam veltīts piemineklis.
10. Estufa Fria – plaša siltumnīca, kurā atrodas dārzi ar eksotiskiem augiem.
|
Mājas lapā ievietoti oriģināli autores darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Rakstus, zīmējumus, idejas un fotogrāfijas nedrīkst pārpublicēt bez autores piekrišanas, kā arī nedrīkst izmantot komerciāliem mērķiem.
© Sanita Nikitenko |
||||||||
Aizkulises
Novērtējuma apzīmējumi:
Lai ceļojuma apraksts būtu pilnīgāks, izmantotas internetā uzietās Lisabonas un Sintras kartes.
Lisabonas reģionā īpašu pievilcību veido māju fasādes, kas pārklātas ar flīžu rakstiem un attēliem.
Apģērbu veikala skatlogā līdzās manekeniem izvietots milzīgs suns. Tā lielums virs diviem metriem.
Kāds bija pārsteigums, kad, atverot viesnīcas istabas durvis, uz gultas ieraudzīju divas glāzes un nelielu vīna karafīti kā dāvanu dzimšanas dienā no viesnīcas.
Laikā, kad Latvijā kokiem nobirušas visas lapas un uzsnidzis pirmais sniegs, Portugālē daba vēl zied. Novembra beigās Lisabonā pa dienu uzsila līdz pat +200C.
Lisabonas vecpilsētā pie māju ārsienām redzami lieli vadu saišķi. Saprotu, ka rakšanas darbi vecpilsētā nav iespējami, bet, vai tiešām mūsdienās nav pieejama tāda elektroinstalācija, lai šos vadu džungļus nedaudz paretinātu.
Kad apmeklējām Lisabonu, pie MAAT muzeja bija uzstādīta liela izmēra spoguļu maska.
Muzejā MAAT uzmanību piesaistīja milzīga izmēra koks, kas darināts no tekstila elementiem un izgaismots ar lampiņām.
Nopirku meitai čību botiņas, kas izskatās labi, bet valkājot neērtas.
Tumsā izgaismojas zaļas un sarkanas lampiņas – brīva vai aizņemta stāvvieta velosipēdu nomas vietā.
Pa lidmašīnas logu turp lidojot vēroju sniegotās Alpu kalnu virsotnes, bet atpakaļceļā - saulrietu virs mākoņiem. |