Mana dienasgrāmata 2023

Jaungada rīts

Kad pamodos, lietus pakšķēja pa palodzi un termometra stabiņš bija uzkāpis līdz +60C. Pagalma zālē spīguļoja simtiem krāsainu strēmeļu no konfeti plaukšķenēm. Kaimiņa pāris sekunžu īsais prieks sētniecei sagādās īstas mocības. Droši vien kāds nesavāktais rotājums te nodzīvos līdz pat vasarai.


Lasītvēlme

Kamēr citi svinīgi aizvadīja veco gadu un sagaidīja jauno, lasīju somu rakstnieka Tommi Kinnunena grāmatu “Nožēlu neizteica” (vērtējums šeit). Tēma smaga un pavisam neatbilstoša bezrūpīgi vieglprātīgam svinēšanas laikam, taču katrs pats izvēlas, kā pavadīt svētku dienas. Grāmata tik ļoti iepatikās, ka šodien aizgāju uz grāmatnīcu un nopirku vēl divas agrāk izdotas šī rakstnieka grāmatas.

 

Nākotnes projekts

Nolēmu, ka pieķeršos lielākam projektam, kas droši vien ilgs vairākus mēnešus. Pamazām sākšu veidot balss ierakstus savam garstāstam “Neticamais labirints”. Ņemot vērā garstāsta būtību, būs jāsagatavo 30 atsevišķi audioieraksti.


Brauciens uz Rīgu

Darba diena, bet Rīgas ielas tukšākas nekā ierasts. Laikam tāpēc, ka skolēniem un studentiem brīvdienas.

Krasta ielas Lido Dzirnavās tā ausīs griezās visapkārt dzirdamā krievu valoda! Radās iespaids, ka es vienīgā vaicāju pēc ēdiena latviešu mēlē. Kur es atrodos? Krievijā, vai?


Nemitīgā spriedze

Tevi visu laiku pavada spriedze un vēlme attīstīties, ja pakausī jūti konkurenta elpu.


5. janvāris, ceturtdiena

06.01.2023.

Rozā debesis

Ziemā sajūsmu rada pat rozā debesis.

Mans nūjošanas ceļš.


Ko interesantu pa dienu darīju?

Lasīju.


Krievijas -  Ukrainas karš (318. diena)

Pēdējo mēnešu laikā uz Baltkrieviju tiek sūtīta Krievijas kara tehnika un karavīri. Izskan pieņēmumi, ka tuvāko dienu laikā Baltkrievijā un Krievijā varētu tikt slēgtas robežas, lai notiktu veiksmīgāka mobilizācija. Krievijā tā būtu jau otrā.

 

Somu izglītības sistēma

Pēdējās nedēļas laikā esmu izlasījusi divas somu rakstnieka Tommi Kinnunena grāmatas - “Nožēlu neizteica” (vērtējums šeit) un “Četru ceļu krustojums” (vērtējums šeit). Abas grāmatas tik interesantas, ka radīja vēlmi uzzināt kaut ko par rakstnieku. Kā izrādās, viņš jau vairāk kā 20 gadus strādā skolā par somu valodas un literatūras skolotāju. Vairākas intervijas, ko no somu valodas iztulkoja google, bija par Somijas skolēniem un skolotājiem.

Kā izrādās, somu izglītības sistēma, kas vienmēr mums tikusi likta kā paraugs, šobrīd piedzīvo tik pat grūtus laikus kā Latvijas izglītības sistēma. Pēc Kinnusena teiktā, spiediens uz skolotājiem ir intensīvs, prasības kļūst arvien lielākas un milzīgais darba apjoms nav pazudis. Mācību programmās visu laiku tiek pievienotas jaunas lietas, un nekas netiek atņemts. Veicot jauninājumus, neviens neņem vērā skolas realitāti. Skolotājiem parasti jautā pēdējiem, ja vispār jautā.

“Pašlaik ir izveidota izglītības iestāde, kas rada sliktu sajūtu gan skolotājiem, gan skolēniem. (..) Nav tā, ka trakie skolotāji prasītu pārāk daudz, bet gan tas, ka mācību programma ir pārāk smaga.” Rezultātā skolēni ir pārguruši un nomākti. Daudzu vidusskolēnu pieredze tāda, ka viņiem neizdodas. Ja jau vidusskolā jaunieši jūtas nospiesti, kā viņi tiks galā turpmākā dzīvē? Mūsdienu jauniešiem dīkdienība un nejaušība nepiedienas. Tiem jābūt mērķtiecīgiem un pašiniciatīviem. Diemžēl jaunieši tiek uzskatīti par sabiedrības resursu, kam ātrāk jāiekļaujas darba tirgū un jāsāk maksāt nodokļi.

Kinnunens ir sarūgtināts ne tikai par somu jauniešiem, bet arī par skolotājiem. Viņš nav vienīgais pārgurušais skolotājs (cik noprotu, dēļ izdegšanas bija pat kādu laiku nestrādājis). Karjeras mainītāju kļūst arvien vairāk.

“Skolotāji ir tāds idiotu (tā iztulkoja google) bars! Lai ko teiktu vai lūgtu, tas tiek laipni izdarīts.”


Mājas lapā ievietoti oriģināli autores darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Rakstus, zīmējumus, idejas un fotogrāfijas nedrīkst pārpublicēt bez autores piekrišanas, kā arī nedrīkst izmantot komerciāliem mērķiem.

 

© Sanita Nikitenko



Tumši pelēkās krāsas datumos ievietoti raksti.




pārdomas 

 

Vecāku priekšstati par bērna nākotni bieži vien atšķiras no bērna priekšstatiem par savu nākotni.