Gunāra Priedes lugu “Zilā” biju lasījusi vidusskolas laikā. Kaut arī galveno sižeta līniju atcerējos pat pēc 30 gadiem, tik un tā izrādi vēlējos redzēt, jo Gunārs Priede manā atmiņā palicis kā viens no labākajiem padomju laika dramaturgiem.

 

Nedaudz par katru personāžu

Rasma jau veselu gadu aprūpē savu divdesmitgadīgo dēlu Juri, kurš cietis autoavārijā. Viņa pārdevusi mašīnu un māju (padomju laikā tā skaitījās liela bagātība, jo ar parasta strādnieka algu ne ko tādu nebija iespējams nopelnīt), lai spētu nomaksāt izīrēto māju Gruzijas kalnos. Pēc vīra nāves dēls viņai bija kļuvis par galveno dzīves mērķi. Vai tas nav paradoksāli, ka to laiku, ko viņa neveltīja savam dēlam bērnībā, viņai nācās “atstrādāt” tagad?

Juris līdz avārijai dzīvoja bezrūpīgu dzīvi, jo vecāki bija pietiekami turīgi un nekas netrūka. Tusiņi un iedzeršana bija kļuvuši par viņa ikdienu, jo jau no 10 gadu vecuma vecāki puisim ļāva dzīvot pēc sava prāta. Un šai vieglprātīgajai uzdzīvei pēkšņi tika pielikts trekns punkts, jo, būdams pie stūres alkohola reibumā, Juris nogalināja trīs cilvēkus, tai skaitā arī tēvu. Tagad no dienas uz dienu viņu mocīja vainas apziņa. Lai kaut cik aizmirstos, Juris sāka lasīt latviešu tautasdziesmas. Visvairāk viņu interesēja, ko mūsu senči sacerējuši par zilajām govīm.

Linda – dažus gadus vecāka par Juri. Viņa atbraukusi pie puiša uz Gruziju (kopā ar Vidvudu), jo it kā Juri mīlot. Tikai nekādi nevarēju saprast, ar ko tad īsti Juris Lindu ir aizķēris. Varbūt tas drīzāk bija mantisko labumu dēļ, jo, kā Linda pati teica, viņa meklējot savam dēlam tēvu, kas spētu viņus nodrošināt.

Vidvuds – vieglprātīgs mākslinieciskas dabas vīrietis tipiskajā āža vecumā, kas divas reizes šķīries no ģimenes. Uz Gruziju atbraucis ar divreiz jaunāko Lindu, bet, apreibis no kalnu skaistuma, kanti sāka sist Rasmai.

 

Par ko tad īsti luga ir?

Par nelāgu iznākumu un pārpratumiem, kas var piemeklēt ikvienu, ja radusies situācija netiek pārrunāta pašā sākumā, tai vietā pieņemot pārsteidzīgus un vienpersoniskus secinājumus.

Kāds sakars lugai ar zilo govi, to var uzzināt izrādes laikā.

 

No 5 zirņiem piešķiru

 


Personīgais zīmogs

26.09.2017.

Tēma: SKOLA Vizuālā māksla Vizuālā māksla. BURTI

 Uzdevums. No sava vārda un uzvārda pirmajiem burtiem (iniciāļiem) izdomāt vārdus, lai tie veidotu daudz maz saistošu savienojumu. Attēlot to zīmogā.

 

 Darbi no personīgā arhīva (paraugi zīmēti uz datora):

 Vecums: 10.-12. klase

 Darba ilgums: 2 mācību stundas

 Nepieciešamie materiāli: A4 formāta papīra lapa; parastais zīmulis; dzēšgumija. Pēc izvēles: lineāls; cirkulis; melna flomāsterveida pildspalva; krāsu zīmuļi.


 1. uzdevums. Izdomāt un uzzīmēt interesantu telefonu, kas sastāv no 3 detaļām: klausules, vada un pamatnes ar ciparripu vai tastatūru.

 Skolēnu darbi:

 

 2. uzdevums. Uzzīmēt interesantu telefonu, kā paraugus izmantojot dažādas detaļas no attēliem ar 19.-20. gadsimta telefoniem.

 Skolēnu darbi:

 

 3. uzdevums. Izstādes apmeklējuma laikā uzskicēt 19.-20. gadsimta telefonus vai to detaļas.

 Skolēnu darbi:

 

 Vecums: 7. klase (1. uzdevums); 8. klase (2. uzdevums); 9. klase (3. uzdevums)

 Darba ilgums: 1. un 2. uzdevumam  - 2 mācību stundas; 3. uzdevumam – 1 mācību stunda.

 Nepieciešamie materiāli 1. un 2. uzdevumam: A4 formāta papīra lapa, grafīta zīmulis, dzēšgumija, melnā pildspalva vai flomāsterveida pildspalva; krāsainie zīmuļi. 3. uzdevumam: A4 formāta papīra lapa, grafīta zīmulis, dzēšgumija.



Mājas lapā ievietoti oriģināli autores darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Rakstus, zīmējumus, idejas un fotogrāfijas nedrīkst pārpublicēt bez autores piekrišanas, kā arī nedrīkst izmantot komerciāliem mērķiem.

 

© Sanita Nikitenko



Tumši pelēkās krāsas datumos ievietoti raksti.




pārdomas 

 

Vecāku priekšstati par bērna nākotni bieži vien atšķiras no bērna priekšstatiem par savu nākotni.