No 5 zirņiem piešķiru

 

 

Romānu vērts izlasīt. Ne velti tas latviešu valodā piedzīvojis četrus izdevumus.


Grāmatnīcu apmeklēju regulāri, tāpēc grāmatu “Pūķa ķērājs” biju pamanījusi jau pasen. Izlasot uz otrā vāka anotāciju, vēlmi nopirkt apcirta viens vienīgs vārds – Afganistāna. Tā man asociējās ar citādo (nepieņemamo) pasauli, musulmaņiem, terorismu, bēgļiem un karu, kurā 80-tajos gados krita nelaimīgo kārti izvilkušie padomju armijā iesauktie latviešu puiši. Tā nu sanāca, ka pagājušajā gadā, mācoties 12. klasē, dēlam angļu valodas stundā tika uzdots izlasīt šo grāmatu. Kad apvaicājos, kāda tā ir, viņš neiedziļinājās sižeta izklāstā, - vien pateica, ka laba. To paturēju prātā un pavisam nesen, apmeklējot grāmatnīcu, nopirku.


Romāns veidots kā galvenā varoņa Amīra stāstījums. Savā galvā sižetu sadalīju trīs daļās: bērnība Afganistānā, dzīve Amerikā, atgriešanās Afganistānā. Ja pirmā un trešā daļa neļauj grāmatu nolikt malā, tad vidusdaļa (gandrīz 100 lappuses) šķita bezgala garlaicīga. Nevarēju izprast, kāda šai sižeta līnijai saikne ar grāmatas nosaukumu. Pie tam, lasot vidusdaļu, likās, ka autors romāna kulmināciju jau sasniedzis pirmajā daļā. Vienu brīdi pat radās sajūta, ka romāna beigas ir paredzamas. Daļēja taisnība man bija, taču es negaidīju, ka otra, vēl lielāka kulminācija būs sagaidāma romāna noslēgumā.


Romāns ir par draudzību starp Amīru un kalpa zēnu Hasanu; par nodevību (drīzāk divām nodevībām); par centieniem iegūt atzinību un mīlestību tēva Bābā acīs; par netīkamām atmiņām, kas seko līdzi visu turpmāko dzīvi; par iespēju savu bērnības kļūdu labot; par dzīvi Afganistānā pirms kara un kara laikā.

 

P.S. Nedaudz traucēja neiztulkotie persiešu vai afgāņu valodas vārdi, kas caurvija romānu. 

 

Citāti


Irsa Sigurdardotira “Lelle”

07.01.2022.

Tēma: ŠIS UN TAS Vērtējumi un atsauksmes Grāmatas

No 5 zirņiem piešķiru

 

Vairākas slepkavības, kurām, kā izrādās, ir viena saikne ar pusaudzi Rozi un no ūdens dzīlēm zvejas tīklā izvilkto lelli. Kriminālromāns likās saistošs un interesants līdz mirklim, kamēr visi notikumi (apmēram pēdējās 50 lappusēs) straujā tempā sāka noskaidroties. Kaut gan jāatzīst, ka lasāmo mierīgi varēju nolikt malā, lai turpinātu lasīšanu citā laikā.

 

Citāti


No balta kartona izgatavoju trīs ģeometriskus objektus priekš 9-tās klases skolēniem domātā uzstādījuma un atstāju tos skolā. Kolēģes mazā meitiņa, kamēr neviens neredzēja, radoši izpaudās.


Ja bērni jau izauguši, un nav vairs vēlmes Ziemassvētkus pavadīt ierasto pantiņu un priekšnesumu gaisotnē, apdāvināšanas procesu var vienkāršot. Proti, laimīgajam, kam tiek pasniegta dāvana, jāizlozē jautājums, uz kuru jāatbild.

Piedāvātie jautājumu varianti.

* Ko tu kā pirmo iedomājies, izdzirdot vārdu “Ziemassvētki”?

* Atmiņas, kas saistītas ar Ziemassvētku vecīti.

* Eglītes mantiņa vai rotājums, kas tev palicis prātā no bērnības.

* Gaidītākā/mīļākā bērnības dāvana Ziemassvētkos vai Jaunajā gadā.

* Mīļākās ziemas izklaides bērnībā un tagad.

* Vai atceries kādu no savām maskām, kas tika gatavota bērnudārza vai skolas Ziemassvētku ludziņai?

* Kādu labu darbu šogad esi izdarījusi(-is)?

* Ko tu visvairāk vēlētos Jaunajā gadā?

* Pievieno dotajām krāsām ar Ziemassvētkiem saistītu vārdu!

balts(-a) …     zaļš(-a) …     brūns(-a) …

sarkans(-a) …     dzeltens(-a) …     melns(-a) …

* Pabeidz teikumu! Ja es būtu Ziemassvētku vecītis, es …

* Pabeidz savu ticējumu! Ja Ziemassvētku vakarā kāds klauvē pie durvīm, tad …

* Pabeidz savu ticējumu! Ja dāvanu maisā pamani caurumu, tad …

* Pabeidz savu ticējumu! Ja Ziemassvētku svecīti nopūš vējš, tad …

* Pabeidz savu ticējumu! Ja Ziemassvētku rītā aiz mājas ārdurvīm guļ kaimiņu kaķis, tad …

* Pabeidz savu ticējumu! Ja visi ciemiņi Ziemassvētkos ir saņēmuši dāvanas, tad …


Mājas lapā ievietoti oriģināli autores darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Rakstus, zīmējumus, idejas un fotogrāfijas nedrīkst pārpublicēt bez autores piekrišanas, kā arī nedrīkst izmantot komerciāliem mērķiem.

 

© Sanita Nikitenko



Tumši pelēkās krāsas datumos ievietoti raksti.




pārdomas 

 

Vecāku priekšstati par bērna nākotni bieži vien atšķiras no bērna priekšstatiem par savu nākotni.